معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی : حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از فارغالتحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی در صنایع مختلف شاغلاند
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: این دانشگاه تاکنون بیش از دو میلیون نفر فارغالتحصیل داشته است که حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از فارغالتحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی در سازمان ها و صنایع مختلف شاغلاند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان چهارمحال و بختیاری ، دکتر محمد فتحیان سوم آبانماه در آیین معارفه سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این دانشگاه با رویکرد علم نافع و با محوریت اشتغالزایی پس از انقلاب تشکیل شده است ، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی از سال ۷۱ فعالیت خود را در کشور آغاز کرده است.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه تاریخچه دانشگاه جامع علمی کاربردی دارای فراز و نشیب هایی بوده است، افزود شورای عالی اداری در سال ۹۶ با اتخاذ تصمیمی نادرست بیش از سیصد مرکز دولتی دانشگاه را تعطیل کرد ، مراکزی که بعضا دارای امکانات و تجهیزات قوی بودند و می توانستند در رشد نرخ اشتغال کشور اثربخش باشند، البته رویکرد هیات رییسه دانشگاه تلاش برای احیای این مراکز اَست.
فتحیان با اشاره به وجود حدودا دو میلیون و ۵۰۰ هزار بیکار در کشور، تصریح کرد: بیش از ۴۰ درصد بیکاران را فارغالتحصیلان دانشگاهی تشکیل میدهند که نتوانسته اند اعتماد بازار کار را جلب کنند و یا از مهارت لازم برخوردار نبوده اند و یا توانمندی کارآفرینی نداشته اند.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی اضافه کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی به نحوی قصد دارد با ارتقای مهارت دانشآموختگان شکافی که بین بازار کار و دانشگاه وجود دارد را برطرف کند، یعنی برنامه مهارتی به گونه ای تعبیه و تنظیم شود که نیاز صنعت و بازار کار باشد.
وی به نسلبندی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه رویکرد اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی اشتغالزایی و رفع نیازهای جامعه است، اگر در این زمینه به خوبی عمل کند، در دانشگاههای نسل چهار که هدف آنها گام برداشتن برای تحقق مسئولیت اجتماعی است پیشتاز خواهد بود.
فتحیان تصریح کرد: در حال حاضر ۲۲۰ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در مراکز داریم و برای سال جاری ۱۲۵ رشته جدید طراحی و تعریف شده که در حال پذیرش دانشجو هستند امید است در نوبت های پذیرش آتی این رشتهها را هر چه فعالتر برگزار کنیم.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه با اشاره به برگزاری دورههای کوتاهمدت آموزشی، توضیح داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی حدود ۱۰۰۰ دوره آموزش کوتاهمدت دارد، تلاش دانشگاه این است که درآمدزایی مناسبی برای مراکز از طریق برگزاری دوه های مهارتی کوتاه مدت صورت گیرد که در این راستا مدیریت دانشگاه بدنبال اصلاح و باز مهندسی فرایندهای صدور مجوز دورههای کوتاهمدت و تسهیل در این امر است.
وی استخدام یا کارآفرینی فارغالتحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی بعد از تحصیل را هدف اصلی تیم جدید مدیریتی این دانشگاه برشمرد و تاکید کرد: باتوجه به اینکه این دانشگاه تقاضا محور بوده رشتهها مبتنی بر نیاز بازار کار تعریف خواهد شد.
فتحیان در خصوص صدور مجوز برای ایجاد مراکز علمی کاربردی در کنار صنایعی که تضمین اشتغال دانشآموختگان را به همراه داشته باشد، تصریح کرد: آن دسته از مراکزی که همچون سایر دانشگاهها حلقه باز عمل میکنند و نمیتوانند در راستای شاغل شدن دانشآموختگان گام بردارند متناسب با رویکرد توسعه ای دانشگاه نیستند، بلکه باید مراکز به سمت اشتغالزایی، ارتباط با صنعت در هر استان و به هنگام سازی محتوای درسی متناسب با نیاز صنایع حرکت کنند.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه با تاکید براینکه چهارمحال و بختیاری استانی با پتانسیل بالا و توانمند است، افزود: باید براساس برنامه مشخص این توانمندیها شکوفا شود و مراکز علمی کاربردی استان با توسعه کمی و کیفی و با رویکرد اشتغال و توجه به زیست بوم صنعت و جامعه کار خود را پیش ببرند.
فتحیان با اشاره به وجود هشت مرکز علمی کاربردی فعال در استان چهارمحال و بختیاری با حدودا ۳۰۰۰ دانشجو، تصریح کرد: برای استانی با نزدیک یک میلیون جمعیت ، باید ظرفیت مراکز و تعداد دانشجویان به ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر برسد.
وی تاکید کرد: لازم است با جلسات مستمر، از صنایع درخواست شود ارتباط با مراکز علمی کاربردی استان پررنگتر شود، همچنین مراکزی در دل صنایع ایجاد شود تا از این طریق دانشآموختگان این دانشگاه شاغل شوند.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان در خصوص مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی، خاطرنشان کرد: لازم است خبرههای استان که دارای توانمندی بالا هستند شناسایی و از آنها با کسب مجوز هیات ممیزه به عنوان مدرس دانشگاه استفاده شود، که از این طریق میتوان برند دانشگاه و مراکز را تقویت کرد و دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها دانشگاهی است که میتواند از این گونه افراد به عنوان مدرس استفاده کند.

نظر شما :