لزوم حرکت در راستای جذب بیشتر دانشجو از دیگر کشورها
مشاور رئیس و مدیرکل دفتر همکاریهای علمی و بینالمللی دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه اکنون 10 هزار دانشجوی خارجی در ایران مشغول است، تصریح کرد: در این خصوص وضعیت مناسبی در کشور نداریم و باید به سمت جذب بیشتر دانشجو از کشورهای دیگر حرکت شود.
به گزارش ایسنا –منطقه چهارمحال و بختیاری –محمودرضا دلاور 20 تیر ماه در سمینار نظام آموزشی در فرانسه با تاکید بر آموزشهای مهارتی، در جمع مسئولان و مدرسان دانشگاه علمی کابردی استان، اظهار کرد: ایران برنامهها و اسناد بالا دستی بسیاری در حوزه آموزش دارد که برنامه ششم توسعه، چشم انداز 1404 و نقشه جامع علمی کشور از این برنامهها هستند.
دلاور با اشاره به اینکه سالانه 230 هزار مهندس در کشور تربیت میشود، تصریح کرد: ایران چهارمین کشور تربیت کننده مهندس در جهان است.
وی ادامه داد: اکنون ایران دارای چهار میلیون و 300 هزار دانشجو است در حالیکه کشور آلمان با تقریبا جمعیتی معادل ایران، دو میلیون و 200 هزار دانشجو دارد.
دلاور با اشاره به اینکه این میزان دانشجو در ایران نشان از توسعه کمی در کشور است و میتواند بیان کننده نقاط مثبت و منفی باشد، خاطرنشان کرد: این امر فرصت مناسبی برای تامین نیازهای کشور است اما اگر بهدرستی هدایت و به سمت کیفیت حرکت نکند، موجب ایجاد چالش خواهد شد.
وی گفت: دانشگاههای نسل اول نگاهی نظری بودند، نسل دوم نگاهی کاربردی داشتند و دانشگاههای نسل سوم کارآفرین شدند و این نشان از این است که دانشجویان دانشگاه جامع علمی کابردی بایستی در داخل و خارج از کشور کارآفرین باشند.
دلاور با اشاره به اینکه نظام مهارتی، محور مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی است، افزود: دانشگاه جامع علمی کابردی یکی از ارکان و محور اصلی نظام مهارتی در کشور است.
وی تاکید کرد: امسال جشن 25 سالگی این دانشگاه و در بهمن ماه نیز همایش ملی مهارت و اشتغال برگزار میشود.
دلاور با بیان اینکه باید از ظرفیتهای موجود بینالمللی در داخل و خارج از کشور استفاده کرد، گفت: در راستای تبادل علم و فناوری تدوین استراتژی بینالمللی در برنامه ششم توسعه از اهداف این دانشگاه است.
وی ایجاد مراکز بینالمللی در شهرهایی همانند تهران و اصفهان، ایجاد مرکز در کردستان عراق و اتریش از دیگر برنامههای این دانشگاه عنوان کرد.
دلاور بیان کرد: کارگروههایی توسط معاونت بینالملل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد شده است که کشورهای پیشرفته و منطقه را مدنظر قرار داده است.
دلاور ادامه اداد: برای کشورهای استرالیا و نیوزلند پیشنهاد مسئولیت به عهده گرفتن کارگروه این کشورها توسط دانشگاه جامع علمی کابردی داده شده است.
وی اظهارکرد: در کشور آلمان سازمان تبادلات علمی مقرر کرده است که 50 درصد دانشجویان این کشور باید بخشی از تحصیلات را در خارج از کشورشان بگذارانند و قرار است این میزان به 75 درصد برسد واین نشان از توجه به امر است.
دلاور بیان کرد: مفهوم بینالمللی سازی به اشتراکگذاری منابع، ایجاد دورههای مشترک و برگزاری کارگاههای آموزشی است که در حال مذاکره با دانشگاههای علمی کابردی دنیا در این زمینه هستیم.
وی با اشاره به اینکه اکنون 10 هزار دانشجوی خارجی در ایران مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: در این خصوص وضعیت مناسبی در کشور نداریم و باید به سمت جذب بیشتر دانشجو از کشورهای دیگر حرکت شود اگرچه توانمندی آموزشی در ایران بسیار زیاد است.
دلاور گفت: در حال پیگیری برای راهاندازی وب سایت بینالملل دانشگاه جامع علمی کابردی هستیم.
وی ادامه داد: اکنون توسعه زیر ساختهای تشکیلات بینالملل برای داشتن واحدهای فعال و استفاده از ظرفیت بخش خصوص در کنار بخش دولتی نیز در حال بررسی است.
دلاور تاکید کرد: همکاری با NGOها همچون انجمن آموزش مهندسی که وظیفهاش نشر دانش مهندسی است را از دیگر برنامههای این سازمان در آینده خواهد بود.

نظر شما :