اجرای صحیح صلاحیت حرفهای، محور تحول در آینده آموزش های مهارتی در کشور است
اجرای صحیح صلاحیت حرفهای، محور تحول در آینده آموزش های مهارتی در کشور
معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: اجرای صحیح صلاحیت حرفهای، محور تحول در آینده آموزش های مهارتی در کشور است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمّدرضا نیستانی معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه طی سفری دو روزه از استان چهارمحال و بختیاری بازدید کرد. معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه در جمع همکاران واحد استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: هدف اصلی ارزیابی، ارتقاء کیفیت نظام آموزش علمی کاربردی و سوق دادن نظام ارزیابی از شیوه های کنترل محور به سمت کیفیت محور و توسعه محور است. وی افزود: نهایتاً کاربست الگوهای مختلف ارزیابی در آموزش عالی بایستی به خودارزیابی منجر شود، زیرا ارزیابی در معنای دقیق آن، به معنای دیالوگ راجع به نحوۀ کیفیت بخشی به برنامه ها و فعالیتهای مراکز آموزش عالی علمی کاربردی است، از این رو، لازم است فرهنگ تک گویی در سیاستگذاری و برنامه ریزی در نظام آموزش عالی اصلاح شود، چرا که برای ارتقای کیفیت سیاستها و برنامه های آموزشی در دانشگاه، گفتگو باید چند جانبه انجام پذیرد. دکتر نیستانی افزود: برای حکمرانی مطلوب، سازمان مرکزی دانشگاه، واحدهای استانی و مراکز آموزشی به صورت زنجیره ای نقش مهمی در سیاستگذاری های دانشگاه در سطح کلان دارند.
وی با اشاره به اصول 12 گانه منشور اخلاقی ناتک با هدف ارتقای کیفیت آموزش گفت: این اصول به منظور ایجاد اعتماد عمومی و تقویت تعامل بین دانشگاه، مراکز آموزشی و دیگر ذینفعان تنظیم شدهاند. دکتر نیستانی در ادامه گفت: یکی از بخشهای برجسته منشور اخلاقی، ترویج خودارزیابی و توسعه درونزای کیفیت در مراکز آموزشی است به نحوی که مراکز بتوانند با مشارکت فعال، در مسیر بهبود مستمر گام بردارند، همچنین منشور ناتک بر لزوم حفظ هویت آموزشهای مهارتی و کاربردی دانشگاه تأکید داشته و نقش آموزش در اشتغالپذیری و پاسخ به نیاز بازار کار را برجسته میسازد. وی اهمیت صلاحیت حرفهای را محور تحول در آینده آموزش مهارتی کشور دانست.
معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان با اشاره به انتظار مدیریت عالی دانشگاه از مراکز آموزش علمی کاربردی استان چهارمحال و بختیاری و سایر استانها گفت: ضروری است این مراکز با برنامهریزی راهبردی، سیاستگذاری هدفمند و مشارکت فعال، دستگاههای متقاضی را برای حضور مؤثرتر در عرصه آموزشهای مهارتی همراهی کنند و نقش خود را در حکمرانی آموزشی ایفا نمایند.
گفتنی است دکتر نیستانی در این سفر با همراهی دکتر غلامرضا آقابابایی رئیس واحد استانی چهارمحال و بختیاری از مراکز آموزش علمی کاربردی استان نیز بازدید کرد.
